Ett fiktivt skolprojekt i grupp, bland de första uppgifterna vi fick på Brobygrafiska. Rebrand för en lokal pizzeria i Sunne. Sunnegrillen har funnits i lokalbornas hjärtan i över 70 år, men deras utseende har inte hängt med i förändringen. Ett arbete som börja i analys på omvärlden, lokalt och konkurrenter. Som slutade i färg, illustration, logotyp och att ta fram produkter. Fem veckors projekt, tre dagar i veckan.
Läs längre ner hur jag tänkt kring de olika valen.
Vi landade i att företaget behövde ett ansiktslyft, men hela tiden med en tanke om att bevara vilka de är. Vår grafiska identitet gjordes för att locka kunder, bevara nuvarande kunder och för att särskilja sig från konkurrenter. Vi tänkte också på vad Sunnegrillen gör för typ av mat och kvalitén. Vi behövde få det att gå hand i hand. Idag väljer målgruppen konkurrenter eftersom Sunnegrillens kommunikation inte signalerar det de är duktiga på - det lokala, charmiga och gemytliga där pizzorna bakas med kärlek.
Färgerna tog vi inspiration från hur företaget tidigare har framställt sig. Rött och gult. Ketchup och senap. Klassiskt. Vi tyckte det tydligare signalera grillhus med charm och kärlek. Nuvarande färgerna är främst svart och gul, men utan tydlig kontinuitet.
Illustrationerna plockade vi diverse bilder och citat från deras egna facebooksida, allt för att bevara det som i dagsläget ger företaget den lokala charmen. Sen översatte vi det till illustrationer i rätt känsla.
Logotypen blev vi delvis inspirerad av genom den gamla logotypen, som bättre håller ihop med resten av formspråket. Den nya känns både retro och fortsatt relevant lång tid framöver.
Produkterna spånade vi fram vad som kan tänkas behövas för en pizzeria. Vi landade i menyer, servetter, muggar och pizzakartonger för takeaway.
Bilderna visar deras grillhus från start till idag. Vi ville delvis återkomma till det som var tidigare.
Nuvarande kommunikationen. Bevara vissa delar, skrota andra.