Ett fiktivt skolprojekt där vi fick välja fritt vad vi ville göra. Jag valde att skapa tre olika etiketter till ett nytt märke öl. Målet var att skapa ett eget brand där tydlig målgrupp och kommunikation var ledorden. Branding i form av logotyp, illustration och färg. Fyra veckors projekt, två dagar i veckan. 
Läs längre ner hur jag tänkt kring de olika valen. 
Många yngre väljer idag att lägga ner åtminstone en flaska i korgen utifrån etikett. Detta ville jag ta tillvara på. Öl kan uppfattas grabbigt och lite macho, därför ville jag genom Boom Boom vända mig till främst kvinnor. Målet var att öva på att få ett märke att hålla ihop trots olika smaker. En annan viktig del av arbetet var att behålla känslan av öl, samtidigt som jag inte ville att de skulle kännas som en i mängden.
Logotypen är ett typsnitt med karaktär, det finns kraft men också lekfullhet i det. Namnet på ölen valde jag också på grund av pondus. Här är jag och tar plats i hyllan, liksom. Ut med det gamla, in med det nya. 
Illustrationerna lättar upp stämningen, på samma gång förstärker de vilken smak det är. Kvinnan är återkommande, den är uppseendeväckande och skapar igenkänningsfaktor för målgruppen. Hon skapades genom att jag tog en snabb bild på en kär vän som referens. Se nedan. 
Färgerna på illustrationerna vill jag ha poppiga för att fånga ens blick. För att skapa kontrast och låta illustrationerna glänsa så valde jag bakgrundsfärger som fick bli något dämpade.
Referensbilden till kvinnan. 
Back to Top