Ett fiktivt skolprojekt, bland de första uppgifterna vi fick. Skapa en folder som skulle vara informativ men utan att vara reklam. Jag skapade en folder med mer humor än information, innehållet bygger på fördomar om olika öldrickare. Illustration, färg och vikning. Fyra veckors projekt, två dagar i veckan.
Läs längre ner hur jag tänkt kring de olika valen.
Ölfoldern kan ligga på bardisken på någon hipp bar med en käck bartender som säger att de är gratis. Den skulle starta samtalsämnen bland polarna. Jag förstår förstås att fördomar och verklighet inte alltid hänger ihop, men att reda ut vilken öltyp man är tror jag är ett bra sätt att kickstarta en utekväll.
Illustrationerna är olika klassiska ölsorter, med texter om olika typer av människor som köper. "Blobbarna" föreställer utspilld öl. Samma på baksidan.
Färgerna valde jag för att matcha det hippa och utmanande påståendena. Svart och vit för kontrast.
Vikningen ville jag ha rak och enkel som kontrast mot de dynamiska formerna och illustrationerna. Ser lite ut som en meny, vilket skulle passa in i miljön. Den lilla stansade rutan satte jag dit för att ge mer känsla av lyx. Vilken bar som helst skulle inte ha denna, snarare en med tydlig och genomtänkt visuell kommunikation som är lite mer hippa i formspråket.